Dinsdag 11 t/m vrijdag 14 augustus: (reizen van en naar) Sen Monorom

13 augustus 2015 - Sen Monorom, Cambodja

Dinsdagmiddag wilden we de bus naar Sen Monorom nemen maar helaas ging er maar één bus per dag, vroeg in de ochtend. Er zat daarom niks anders op dan een extra dag in Ban Lung te blijven. Een dag later kwamen we op onze nieuwe bestemming aan: Sen Monorom, een klein plaatsje temidden van heuvels en bos. We verbleven 2,5 km buiten het stadje in 'nature lodge' waar ze leuke bungalows hebben in een mooi weiland/ tuin. De paarden en koeien grazen vredig tussen de bungalows en er is een restaurant waar kansarme jongeren worden opgeleid voor de toeristische sector. De onervarenheid van het personeel was duidelijk merkbaar aan de vele fouten die gemaakt werden (o.a een gintonic waar de gin vergeten was) maar het eten was heel lekker en ze deden hun best. Dat maakte het lange wachten en de verkeerde bestellingen meer dan goed. De eerste dag zijn we naar een waterval geweest die weinig spectaculair was maar waar je wel kon zwemmen. De tweede dag was spectaculair want toen hebben we een auto-inbraak gepleegd (omdat Tim per ongeluk de deur van de taxi had dichtgegooid terwijl de sleutel binnen lag), een inheems dorpje bezocht, waar ik vriendschap heb gesloten met een biggetje en zijn we (onder begeleiding van een gids van Mondelkiri adventures) de jungle ingegaan om de olifanten te ontmoeten. We mochten ze eten geven en met ze zwemmen in de rivier. Geweldig om zo dicht bij deze gigantische en zachtaardige beesten te zijn. Vroeger werden de olifanten voor zwaar werk en als transportmiddel gebruikt. Tegenwoordig hebben ze het een stuk beter dankzij hulp van het WNF, plaatselijke NGO's en eco-minded toeristen die de dorpelingen betalen om hun olifanten van werk vrij te stellen en gewoon olifant te laten zijn. Het is veel leuker om de olifanten te zien grazen en spelen dan dat je ze vastgebonden ziet, of trucjes ziet doen of zwaar beladen met vracht of harde banken met toeristen. Een win-win-win situatie voor de plaatselijke bevolking, de olifanten en de toeristen. :) Vrijdagochtend hebben we de bus terug naar Ban Lung genomen omdat de grensovergang naar Vietnam daar het makkelijkst schijnt te zijn. We slapen vannacht dus op bekend terrein. Morgenmiddag gaan we dit mooie land verlaten. We hebben onze maand in Cambodja goed benut. Wat een prachtig land!! :)

Dorpje Biggetje Tim vs Jumbo Modderbad Vliegenmepper Modder in zijn oog Zwemmen Zwemmen Tim Voeren

1. Anne Fijnaut:
    14 augustus 2015
    Getriggers door de foto's op FB even jullie blog gelezen. Wat een avonturen! Geniet van de komende tijd en ik hoop dat jullie er nog veel onvergetelijke herinneringen bij krijgen.

Groetjes,
    Anne
  2. Pap en mam:
    14 augustus 2015
    geweldig die olifanten,,,mooie foto's en erg leuk jullie verhalen te lezen. Liefs en dikke kus XX XX.