Dinsdag 27 september

27 september 2016 - Stykkishólmur, IJsland

De zonsopgang was erg mooi vanuit ons huisje. Niet lang daarna werd het heel warm aangezien de zon pal op de vele ramen van ons huisje scheen. We hebben daarom de deuren maar wagenwijd open gezet. Later op de ochtend konden we zelfs zonder jas en vest naar buiten. Gewoon in onze t-shirtjes. Dat verwacht je toch niet in IJsland?! We zijn naar het stadje Bogardes gereden waar een museum was dat uit twee onderdelen bestond: een onderdeel over het stichtingsverhaal van IJsland en een onderdeel met de beroemdste saga's van het land. Wat me het meest is bijgebleven is dat IJsland heel dicht begroeid was toen het net ontdekt was. Het binnenland was onbegaanbaar door de vele bossen. Nogal een verschil met de huidige situatie!

Na ons museumbezoek hebben we het stadje bekeken, dat volgens de Lonely Planet 'heel levendig' is. Daar hebben we weinig van gemerkt... Als dit een levendige plek is, dan belooft dat weinig goeds voor de rest van het eiland! ;). We sliepen die nacht in een hostel in Stykkisholmur. We waren de enige bezoekers en er was zelfs geen personeel. Een vreemde gewaarwording! In het plaatsje was weinig te doen maar we hebben ons goed vermaakt met een etentje bij restaurant Nafeyrarstofa en uiteraard weer een serietje kijken en potje Catannen (weer gewonnen!) en natuurlijk het in de gaten houden van de lucht in de hoop op Noorderlicht. Helaas was het te bewolkt. We hebben ons ook nog nuttig gemaakt door ons te verdiepen in een huis in Haarlem. Ook daar hebben we alle tijd voor hier!