Donderdag 8 en vrijdag 9 oktober: Bako National Park

8 oktober 2015 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Donderdagochtend namen we de taxi en daarna de boot naar Bako National park, een relatief klein natuurgebied gelegen op een schiereiland. Er zijn goede voorzieningen zoals een winkeltje, kantine, verschillende wandelroutes en typen accommodatie. Bovendien zijn er veel verschillende dier- en plantsoorten te zien en is het natuurgebied makkelijk bereikbaar. Nadat we ingecheckt waren in ons huisje (type 4) zijn we direct op pad gegaan. Na een paar minuten kwamen we een groep Makaken tegen, waaronder twee jonkies. Niet in de boomtoppen maar gewoon op het wandelpad en ze waren totaal niet onder de indruk van onze aanwezigheid. Onze wandeling leidde naar een mooi strandje en door het regenwoud. Een mooie route die niet te makkelijk of te moeilijk was. Onderweg hebben we verschillende dieren gezien, waaronder neusapen. Ontzettend lelijke apen met een dikke buik en een grote neus. De Maleisische naam voor deze dieren is 'Orang Belanda' wat 'mens uit Nederland' betekent. Niet bepaald een compliment.. ;) 's Avonds hebben we een nachtwandeling gemaakt onder begeleiding van een ranger. Helaas hebben we alleen wat insecten, kikkers en vogels gezien.

Neusaap Wij op het strand Aapje 2 Schelpdiertje Bootje bij Bako Tim op strandje Kikker tijdens nachtwandeling  Spin

De volgende dag hebben we een andere wandeling gemaakt. Dit keer over een plateau van zandsteen via een klif naar een (ander) strandje. Toevallig lag er een bootje op het strand die ons tegen betaling graag terug naar het bezoekerscentrum wilde brengen. Hierdoor hoefden we niet het hele stuk terug te lopen (via dezelfde route). Bovendien konden we zo de mooie rotsformaties van dichtbij bekijken. Daar hoefden we niet lang over na te denken! :) Na ons opgefrist te hebben bij het bezoekerscentrum (ongelofelijk  hoeveel je zweet met deze hoge luchtvochtigheid..) zijn we weer naar Kuching gegaan (slechts een uurtje met de bus). Dit keer naar een ander hotel (Waterfront lodge) op aanraden van Max en Sonja. Een goed advies want dit hotel is sfeervol, ligt midden in het centrum en is de helft goedkoper dan ons vorige hotel.
Vloed Mudskipper Wild varken Aapje1 Klif Bloem met maanlandschap op achtergrond Tim op het strand vanaf Klif Steenformaties Kwal