Woensdag 23 september: Tham Kong Lo grot

23 september 2015 - Tha Khaek, Laos

Het was drie uur rijden naar het Phu Hin Bun nationale park, waar de Tham Kong Lo grot ligt. De rit er naar toe was prachtig: rijstvelden, kleine dorpjes, bergen en bossen. Een attractie op zich! Bij de grot kregen we een reddingsvest en hoofdlamp en stapten we in een klein houten bootje. Even later vaarden we de donkere grot binnen. Na een paar minuten werden we afgezet bij een zandbank, waar we een stukje moesten lopen. Het pad was gelukkig goed gemarkeerd zodat we niet konden verdwalen. Bovendien was er wat verlichting, zodat we de mooie stalagmieten en stalactieten konden zien. Een aparte ervaring om daar met z'n tweetjes te lopen. Aan de andere kant van het pad lag ons bootje ons op te wachten en daarna was het 7km in het pikdonker naar de andere kant van de berg. We gingen dus dwars door de berg heen! Het enige geluid was het geluid van ons motortje en de watervallen in de grot. Het enige licht was het licht van onze hoofdlampen. Geen idee hoe het de chauffeur lukte om te navigeren maar we kwamen veilig aan de overkant. Daar was een klein dorpje waar we even gepauzeerd hebben (niet te lang vanwege de hitte) om vervolgens weer terug de donkere (en heerlijk koele) grot in te gaan. Deze keer gingen we o.a. door een paar stroomversnellingen wat onze boottocht extra spannend maakte. Dankzij de goede stuurkwaliteiten van onze chauffeur en het hoge plafond van de grot (zodat je je hoofd niet kunt stoten) waren we niet bang en konden we genieten van deze speciale ervaring. Het was een soort Efteling ervaring maar dan puur natuur. Het had ons niet verbaasd als we ergens een verlaten piratenschip waren tegengekomen. ;)

Uitzicht1 Uitzicht2 Voor de grot Ik ben er klaar voor Grot Andere kant vd grot  Uitzicht3Licht! :)