Woensdag 5 oktober

6 oktober 2016 - Jökulsárlón, IJsland

Vandaag was een lange reisdag. We zijn helemaal van Hofn naar onze slaapplek (Vestri-Gardsauki) in Hvolsvollur gereden. Helaas was het erg slecht weer (mist en regen) waardoor we weinig van de mooie omgeving meekregen. Ook de tussenstops onderweg waren minder indrukwekkend dan ze met mooi weer geweest waren, toch waren ze zeker nog de moeite waard. Onze eerste tussenstop was Jokulsarlon: een gletsjer lagune waar afgebroken ijsschotsen van de Breidamerkurjokull gletsjer in ronddreven. Daarna het zwarte strand en tenslotte de watervallen Skogafoss en Seljalandsfoss. Het blijft toch bijzonder dat je dit soort bezienswaardigheden gewoon naast de rondweg kunt vinden! We kwamen overigens ook nog langs de Katla vulkaan, die de afgelopen tijd aan het rommelen is. Er is momenteel code geel afgegeven vanwege het abnormale aantal aardbevingen rondom Katla van de laatste tijd. De vulkaan ligt onder een gletsjer dus als hij uitbarst houdt het ijs de hete lava lang genoeg tegen om het gebied te evacueren. Toch zijn we er voor de zekerheid maar niet te lang bij in de buurt gebleven. Mocht er iets gebeuren dan hoeven jullie je geen zorgen te maken want we zijn het gevaarlijke gebied nu dus voorbij. Het enige dat er kan gebeuren is dat onze vakantie ongepland verlengd wordt, mocht het luchtverkeer plat komen te liggen zoals het geval was bij de uitbarsting van Eyjafjallajökull in 2010.

Ijsmeer Ijs op het strand Even testen hoe koud en zwaar het is Skogafoss waterval