Zaterdag 8 oktober

9 oktober 2016 - Reykjavík, IJsland

Eigenlijk hadden we naar het eiland Heimaey willen gaan. Daar kun je heel mooi wandelen, je vindt er de grootste papegaaiduiker kolonie ter wereld (grappige pinguïn-achtige beestjes) en 'het Pompei van het noorden': een stad bedolven onder de lava van een uitbarsting uit 1973. Normaal gesproken ben je in 30 minuten op het eiland maar door de harde wind van de afgelopen dagen was de reguliere haven bedolven onder het zand, waardoor de boot niet kon vertrekken. Er ging een alternatieve boot vanuit een haven die 2 uur rijden verderop lag. Vanuit daar was het nog 3 uur varen naar het eiland. We vonden dat een te lange reis. Vooral de 6 uur op een schommelende boot (vanwege de hoge golven) stond ons tegen. Daarom hebben we ons plan laten varen. We hadden niet echt een alternatief, aangezien we in deze regio alles al gezien hadden wat we wilden zien. Na wat bladeren in onze reisgidsen vonden we toch nog wat leuke bezigheden: een lava grot (Raufarholshellir) en een wandeling naar een waterval. Van de grot hebben we maar een klein stuk van de in totaal 1,4 km bekeken aangezien we geen gids en materiaal (helm, zaklamp etc) hadden. We durfden daarom alleen in het gedeelte waar nog licht binnenviel via gaten in het plafond. Toch was het leuk aangezien we de grot helemaal voor ons alleen hadden. De wandeling was niet echt een succes vanwege een rivier die het pad op meerdere plekken doorkruiste. De eerste stukken konden we er nog overheen/ omheen maar na een tijdje lukte dat echt niet meer en moesten we afhaken. De waterval hebben we dus niet gezien. Toen zijn we maar teruggegaan naar bekend terrein: Reykjavik. Daar hebben we de plaatselijke vlooienmarkt bezocht (Kolaportid) en de concertzaal Harpa. Daarna hebben we een lekkere hamburger gegeten (Hamborgara bullan) en een kroegentocht gehouden. Leuk om het uitgaansleven in Reykjavik nog een keer mee te maken! We hebben de nacht afgesloten met een hot dog, naar goed gebruik van de locals. When in Rome... :)