Donderdag 24 en vrijdag 25 september: Savannakhet

24 september 2015 - Savannakhet, Laos

Je zou denken dat als de toeristeninfo én het grote informatiebord op het busstation aangeven dat er om 12.30 uur een bus naar Pakse gaat, dat je daar op kunt vertrouwen. In Laos werkt het echter anders: de bus gaat om 14 uur en is vervolgens twee uur te laat, zonder dat iemand zich daar druk over maakt. We weten niet of de bus überhaupt is komen opdagen omdat we om 16 uur zijn overgeschakeld op plan B: de bus naar Savannakhet. Die plaats ligt een stuk dichterbij Tha Khaek (2,5 uur ipv 6 uur naar Pakse) zodat we op een schappelijke tijd zouden aankomen. In Pakse zouden we op zijn vroegst om 22 uur arriveren en onze ervaring is dat de meeste restaurants dan al dicht zijn. Daarnaast wisten we niet of we op dat tijdstip nog een tuktuk konden vinden op het afgelegen busstation en hadden we weinig zin om in het donker op zoek te gaan naar accommodatie. Door naar Savannakhet te reizen waren we in ieder geval op weg en zaten we niet nog een dag in Tha Khaek, waar weinig te beleven was.

Het was best lastig om een goede slaapplaats te vinden: het guesthouse van onze keuze uit de Lonely bleek (weer eens) niet te bestaan en degenen die we op Tripadvisor vonden hadden slechte reviews. We hadden ons er al bij neergelegd dat we in een smoezelig hard bed moesten slapen, toen we ineens een in aanbouw zijnde accommodatie zagen (Pilgrims inn). Het zag er modern en schoon uit en gelukkig was er al een kamer af, die ze graag voor ons gereed wilden maken. Zo sliepen we die nacht in een heerlijk schoon en splinternieuw bed. :)

Na een ontbijtje bij Lin's café  (waar de bediening consequent iets anders serveert dan je besteld had maar dat maakt niet uit aangezien alles heerlijk smaakt) waren we klaar voor poging twee wat betreft een bus naar Pakse. Deze keer ging de bus tot onze verbazing keurig op tijd. Het enige nadeel was dat ze te veel passagiers meenamen, waardoor het een krappe (en warme) bedoening was. Gelukkig konden we allebei een zitplaats bemachtigen en duurde de reis dankzij onze tussenstop in Savannakhet nog maar 3,5 uur. Die tussenstop was een goede keuze. :)