Zondag 2 oktober

2 oktober 2016 - Myvatn, IJsland

Vandaag hebben we een rondje om het Myvatn meer gereden en daarna zijn we doorgereden richting Seydisfjordur, gelegen in het oosten van het land. Onderweg zijn we gestopt bij Hofdi met helder water en bomen in mooie herfstkleuren. Daarna bij Hverir en Leirhnjukur: vulkanische gebieden met borrelende modderpoelen en veel stoom. Bij Leirhnjukur hebben we een prachtige wandeling gemaakt en alhoewel we braaf het pad volgden was het soms best spannend om door de rook te lopen en over de aardscheuren te springen. Een andere tussenstop maakten we bij de Viti krater met een mooi blauw kratermeer en de laatste tussenstop (waar we een kleine omweg voor hebben gemaakt) was de Dettifoss waterval, de grootste waterval van Europa wat watervolume betreft. Een indrukwekkend gezicht!  Het landschap van IJsland doet ons erg aan Nieuw Zeeland en Patagonië (Argentinië) denken. We wisten niet dat deze natuurpracht ook gewoon op drie uurtjes vliegen van huis te vinden is!