Maandag 21 en dinsdag 22 september: Tha Khaek

21 september 2015 - Tha Khaek, Laos

De luxe van de stad en ons relaxte programma hadden Tim goed gedaan en hij voelde zich fit genoeg om onze reis naar het zuiden van Laos voort te zetten. De bus naar Tha Khaek was uiteraard te laat. In Laos hanteren ze 'Lao time' wat er op neer komt dat alles in een zeer traag tempo gaat en zelden op de afgesproken tijd. Soms is dat een verademing (bijvoorbeeld in vergelijking met het gestresste Vietnam) maar vaak ook behoorlijk irritant, vooral als het om busreizen gaat: van een uur vertraging kijkt niemand gek op. In een poging de verloren tijd enigszins te compenseren reed de buschauffeur als een idioot en reed hij in 1x door zonder de gebruikelijke plaspauze halverwege. Na 5 uur hield ik het niet meer en hebben we de botte Hollander moeten uithangen om de buschauffeur te laten stoppen aangezien vriendelijk vragen geen effect had. Vervelend maar noodzakelijk aangezien de busrit daarna nog zeker een half uur duurde (ipv 5 minuten zoals de chauffeur beweerde) en dat had ik écht niet gered. Eenmaal aangekomen in Tha Khaek zijn we op zoek gegaan naar een hotel en zijn uiteindelijk bij het mooie Inthira beland. Daar hebben we heerlijk gegeten en een drankje gedaan. De volgende dag hebben we het stadje verkend en zijn we naar het toeristeninformatiecentrum gelopen. Ik kreeg onderweg weer leuke reacties op mijn traditionele Lao rok. De locals (vooral de vrouwen) waarderen het blijkbaar dat ik me qua kledingstijl aanpas aan de behouden stijl van hier. Bij de toeristeninfo hebben we een toer naar de Tham Kong Lo grot geregeld voor de volgende dag. Een duur grapje aangezien we de enige twee toeristen waren die die trip wilden doen. Tim heeft nog geprobeerd andere toeristen te strikken (de enkelingen die we tegenkwamen) maar helaas zonder succes. 's Avonds hebben we een Beerlao gedronken en de zonsondergang gezien bij een lokaal tentje aan de Mekong oever. Daarna hebben we gegeten bij het restaurant van ons hotel. Na het eten heeft Tim gesocialiseerd met twee Nederlanders (die helaas al in de grot waren geweest) en ik met m'n ouders via FaceTime.

Sunset